Guild Wars - Recenze

Začátkem bych rád dodal, že ačkoliv je tento web určený převážne Guild Wars 2 nebylo by na škodu připomenout si předchozí Guild Wars i s datadisky. I když GW bylo publikované jako MMORPG samotní autoři ji tímto neoznačují. Ve hře totíž nemáte jeden perzistentní svět jako v jiným MMORPG hrách ale svět máte rozdělený na PvE lokace, které jsou předem nascriptované a vy do nich můžete chodit v partě čítajíc 8 členu, tvořéné buď henchmany, hrdiny nebo jinými hráčí. S ostatními hráčí se můžete setkávat v Outpostech, tudíž ve městech určených k tomu abyste si zde mohli koupit armor, obchodovat s hráčema nebo NPC postavama, nebo jen tak si tu relaxovat. Díky těmto Outpostům je hra spíše označována za CORPG (Competitive/Cooperative Online Role Playing Game). Takže hráče v jiných lokacích než ve městech nepotkáte a vy po vstupu do lokace mimo město ste odkázáni pouze na vaší partu. Tento systém jsem v žádné jiné online hře nezaznamenal ačkoliv nutno dodat, že i když hráče omezoval v jistém smyslu rozhodně hru nepoškodil a po celém světě se prodalo přes 6 mil. kopií.

Ale nyní k samotné hře. Základní hra Guild Wars: Prophecies vám nabídla velký svět, Tyrie rozmanitý příběh a základních 6 povolání. Těchto šest povolání nebylo nijak rozdílné oproti jiným online ale i obyčejným rpg hrám, až na jedno povolání a to je Mesmer. Mesmer je velice specifická postava zaměřena spíše na PvP ale rozhodně své uplatnění najde i v PvE a né v malé míře. Jeho skilly jsou výtečné na interuptování, braní energie nebo obyčejné házení Hexů. Proto je to velmi dobrá postava na 1 vs. 1 v PvP. Ostatní povolání jsou Warrior, Ranger, Elemental, Necromancer a Monk. Všechny mají svůj tipycký armor, skilly, atributy atd…

Ohledně zbraní máte na výber u mágů z Two-Handed (Obouruční) zbraní nebo Wand a Off-Hand (jednoruční, každa pro jednu ruku) u rangera zas podle velikosti luku a u Warriora můžete svůj boj zaměřit na Sword (meč), Axe (sekeru) v obouch případech samožrejmě v druhé ruce Shield (štít) a nebo třetí způsob Hammer (Kladivo/Palice,) které je ovšem obouruční, nemůžete tedy mít spolu s ním i štít. Tuto vadu ovšem vyvažuje svým DMG, které převyšuje jak sekeru tak meč.

Co se týče skillů a levelu tady je GW poněkud šetrnější než ostatní onlinovky. Skullů můžete mít maximálně 8 a Level se vám zastaví na 20. I když v obouch případech je to málo oproti např. World of Warcraft, Lineage, LOTRo atd…Musím uznat, že mi vyšší level nescházel a 8 skillů bylo tak akorát, protože v PvP nevyhrával pak ten kdo sedí u PC dýl leveluje se a má hromadu skillů. Vyhrávali tací, kteří uměli hospodařit se skill barem s atributama ale i s runama a insigniema v armoru.

Pro Guild Wars byly vydaný další tři přídavky. První Faction, ten přinesl zbrusu nový svět Cantha a příběh, dvě povolání nové skilly ale hlavně rovoj PvP. Ve Faction totíž bojovali dvě frakce proti sobě Kurzickové a Luxoni. To se promítlo i do PvP a přidali se tak díky Faction nové možnosti v podobě Aliance Battle kde proti sobě tyto frakce válčili. Kdo za koho bude hrát pak už utvářeli vaše Guildy, ve kterých jste. Ty si samy zvolili jestli budou Kurzick nebo Luxons. Povolání, která tato kampaň přinesla jsou Ritualista a Assassin. Assassin jak už určitě všichni znají z jiných her je vrah používajíc v boji Daggers (dýky), kdežto Ritualista je mág jenž má jak už sem popsal hůl buď obouruční nebo jednoruční. Další přídavek Nightfall přinesl opět nový svět Elona, příběh a znovu dvě nové povolání ale navíc možnost vlastnit Heroes, hrdiny který hráč dostává v průběhu kampaně. Tyto NPC postavy ste si mohli dle libosti upravovat, změnit armor (kromě barvy), skilly a dávat jim svoje zbraně kupříkladu. Do party ste mohli přibrat dalších sedm lidi tak aby vaše parta byla osmyčlená ale hrdinů ste si mohli vzít jako jednotlivec jen tři. Nové povolání zde byli Paragorn a Dervish. Paragorn podobně jako Warrior mohl nosit štít avšak jeho hlavní zbraní byl Spear (Oštěp), Dervish zase mohl nosti Scythe (kosu) ta byla obouruční ale je to zbraň s největším DMG ve hře. Poslední přídavek Eye of the North už je plnohodnotný datadisk ale nepřináší novy svět ani nová povolání. Přinesl rozšíření světa Tyrie z prophecies nové hrdiny a zhruba 20 dungeonů. Ale hlavním tahákem Eye of the North bylo to, že je to jakoby most mezi GW 1 a GW2. V hlavním městě byla totíž hala s názvem Halls of Monuments kde si hráč mohl do GW 2 poslat své hrdiny, minipety, některé zbraně a armory ale i své dosažené úspěchy. Tyto věci budou zálohovány a poté si je bude moct hráč vyzvednout v GW2. Neopovažuju se tvrdit jakým způsobem to bude provedené ale důležité je, že to půjde.